BG manuál

Po zkušenostech s jednáním některých lidí na BG jsem se rozhodl sepsat takový manuál obsahující obecné i konkrétní rady, jak zlepšit výkony hráčů. Nebude chybět konstruktivní kritika ani ta méně konstruktivní. Upozornil bych předem, že se jedná o pohled hráče, který sice má zkušenosti (a to vcelku bohaté) s GW i BG, na Rebornu se může zařadit mezi ty nejlepší, avšak ani zdaleka to neplatí o mezinárodní scéně. Jistě se může najít další člověk, který má více zkušeností z jiných serverů, nebo má daný class projitý podstatně více než já. Ne všechny názory a rady jsou každého (2/3 Ekirei zahrají svůj char lépe, než bych ho zahrál já a určitě se najdou i lidi na Rebornu, co jsou v určité oblasti lepší), takže následující řádky berte prosím s rezervou.

Následující se vztahuje pouze na Flavius - TD (takové CTF/SC jsou pochopitelně dost odlišné - sniper se pak stává nejlepší postavou na obranu - zapastí bráněné kameny/vlajku, combo sacri + linker/LK je zase ultimátní na útok…)

V první řadě se podívejme trochu obecněji na char (+ build) a equip.

Nechci nikomu předepisovat, co má brát (zvlášť nemá-li na výběr více charů). Nicméně je naprosto zřejmé, že 8 creatorů + bragi nemají velkou šanci na výhru proti týmu, ve kterém je champ, co umí pracovat s pneumou, wizna a třeba SinX. RO je jedna z těch her, kde se chary výborně doplňují, téměř každý nový class může být velkým přínosem - i když postava jako taková není nějak úžasná. I obyčejný wizard má quag a může zkomplikovat cizím champům vyskákání týmu díky hit-locku (byť nemusí dávat velký dmg). Devo crus zas může zachránit low vit chary a i když nemá tolik HP, proti creatorům a SinXům svoji práci odvede víc než dostatečně. Když vidím, že je na BG 5 SinXů a já jsem jedním z nich, vezmu jiný char (nejlépe ten, který je 1 nebo vůbec).

Většina classů se může uplatnit, ale hráči musí přemýšlet. I s PvM buildem se dá předvést velice kvalitní výkon - zvlášť když jsou spoluhráči, o které se dá opřít.

Equip už BG vyžadují dost jiný, než PVM. Základ je marc/ED, thara/horn, ray/nox. Na většinu classů je i hloupá bereta lepší, než +8 magnis cap. Není problém ji sehnat, tak hurá do toho! Asi nemá smysl vypisovat pro každý class equip zvlášť, to už tady na foru můžete lehce najít (zpravidla to bude nadepsáno GW equip).

Když nemám marca, beretu, tharu (nebo něco na stejné úrovni), tak jsem kolegiální vůči ostatním a na BG nelezu. Sám si hru neužiju, ostatní mě budou vidět jako feedera druhého týmu a ty badge za to opravdu nestojí.

Vždy potuju, co to jde. Hážu dema, mám permanentně EDP, používám jídla, speed potiony a authoritative badge. Badgů je na to dost a šetřit nemá smysl. Kazí to hru mě i ostatním.

BG nejsou GW! Byť vykazují mnoho shodných znaků s GW:SE, tak pamatujte, že si spoluhráče nevybíráte a snažíte se nejlépe pracovat s tím, co je vám přiděleno. A opačně! Spoluhráči musí mít jistotu, že se mohou spolehnout na vás. K tomu je klíčová komunikace. Chvílemi to vypadá, že lidi ví, co mají dělat a pak najednou provedou takovou hovadinu, že by zasloužili proplesknout. Kdo byl včera na BG ví, že situace, kdy soupeř nasbíral 20 fragů a my třeba jen 5, ještě nutně neznamená prohru.

Co dělat?

Respawn/restore room (nebo jak tomu chcete nadávat).

Hra

Paladin (sacri crus)

- drží klíčové chary (osvědčuje se mi non-suicide prof, clown, wizna, ale dá se vzít i champ, když to umí), chlastá. Pokud cizí tým nedisponuje profou, nemusí to sacri ani moc přehazovat. Drží se mimo dosah creatorů! Přes chapadlo je to kuře zpravidla těžší ubombit, než přímo.

Hunter/Sniper

- samotný sniper nemá šanci vážně ohrozit většinu charů na životě, ale zkomplikovat život jim může. Pokud má soupeř jednu wiznu nebo profu, tak je rozumné countrovat právě je. Sniper je ultimátní char na odhalování SinXů! Zatím jsem neviděl žádného, který by na sebe tuto úlohu vzal. Díky pastem jim navíc může velice snadno zabránit přepadení kempu zezadu. Ony ty pasti celkově jsou velice málo využívané a podceňované. Ale zase - když jsou v mém týmu champové a mají převahu nad cizími - a rushují je se speed potama, tak mezi můj a soupeřův kemp nedám pasti, v opačném případě jsou tam naprosto opodstatněné (ale chce to odhad jestli budeme spíš postupovat nebo ustupovat).

Bard/Clown

- tvoří kemp! Pokud někdo zdrhá daleko dopředu mimo písničky, je to trotl a tudíž nestojí za to, rushovat za ním, aby ty bragi/jabka měl. Když se vrací na kemp, dívá se na mini-mapu, aby věděl kudy je to nejbezpečnější! Když to včera DubiiineQ23 rushoval o trošku kratší cestou (vcelku zanedbatelně) skrz kemp nepřátel, tak jsem se snažil, abych ho v dalších hrách nechytl do týmu, protože lidi co nepřemýšlí jsou větší zlo, než ti, co to zatím jen neumí / nemají naexpeno.

Dancka/Gypsy

- na TD není až tak ultimátní jak jinde, přesto se z ní může stát velice užitečný char. Slow grace po pushnutí cizího kempu umožní chytit lidi, co zdrhají. Při ústupu může za cenu vlastního života zachránit klidně 5 jiných. Pozor na Dazzler! Je to dvojsečná zbraň. V BG funguje na soupeře i na vlastní tým, takže je NUTNOST sledovat, komu uškodí víc. Zvlášť když většinou vidí více spoluhráčů než protihráčů (vzhledem k tomu odkud dazzleruje). Zažil jsem gypsy, která byly tak neuvěřitelně hloupá, že odstavila vlastnímu týmu skoro polovinu precastu a soupeři to značně usnadnila. Na Rebornu jich naštěstí moc není, ale i jedna může v tomto ohledu dělat rozhodující chyby - je jedním z charů, který může značně škodit i vlastnímu týmu.

Wizard / High Wizard

- nemám bragi? Držím se daleko a s velkou dex (130+) castím SG (LoV) tak, abych jistil pravděpodobný ústup spoluhráčů. Držím se v safetkách (grim nezabije instantně a mám HD na odhalení, přežití sonicu už není jisté). Nebojím se používat SG lvl 1 (jedna wizna bez stringů je dobrá opravdu jen na hit lock a případné odhalování SinXů). Důležité je nezapomínat na quagmire! Shodí agi (byť ne authoritative badge), odstaví WS, a když je někde rozjetej creator, tak mu dá -25 dex, což nepotěší. Úspěšně funguje na libovolný class, který má dlouhé casty a dost dex (shazuje i IC, takže sniperovi klesne dex ještě výrazněji jak jiným a už nebude mít instanty ani tak velký dmg). Ze stringů už je hra veselejší. SG/Meteor, sleduju mini mapu, jestli není soupeř v zádech. Když má soupeř magnet, kontroluju kouzlama plochu mezi naším kempem a cizím magnetem. Usnadní to hru champům. Ganb na případný fog, safetku a pneumu se dá taky použít…

Sage/Prof

- A je tu další class, co při hlouposti hráče může více uškodit než pomoct. Vzhledem k tomu, že za profu mám odehráno asi nejvíc, bolí mě, jak ho lidi na BG hrají. Je to ultimátní char na disable soupeře, může zachránit život jednotlivci i kempu. Může si kohokoli držet od těla pavučinkou. V souboji proti mírné přesile soupeřů neumře, když ví jak použít hiding, fog, safetku, dispell. Sage je proti profovi dost v nevýhodě, ale základní skilly - magnet, safetka, dispell, HD má i tak. Profa nemusí být nutně od toho, aby držel magnet. Má soupeř wize? Je živá? Je na kempu? Pak hodím magnet. V opačném případě je to naprostý nesmysl a pouze se tím brání odstavení všech ostatních charů (pneuma, safetka, fog, vlastní SG na kempu). To je asi největší chyba, které se profové dopouští. Ale jsou další - máme víc profů a soupeř má wize? Fajn. Určete si pořadí těch, kdo ho budou držet v případě smrti předchozích! Komunikujte! „Nemám gemy, vem magnet ty, já jdu šikanovat soupeře pavučinkou na respawn a beru si tohoto champa.“ Když jsem rozkouzlil bez stringů cizí kemp přes 3 profy, tak jsem málem padl smíchy pod stůl. Magnet se posouvá, přepisuje, hýbe se s ním. Neškudlím gemy! Vidím na zemi quag? Dám přes něj magnet! Pushujeme? Posouvám magnet dopředu klidně po 3 políčcích, aby měli hráči alespoň možnost nelézt do cizího precastu! Umřou cizí wizny? Dám deluge… Kdy dispellovat, koho dispellovat? Nemusím-li držet magnet a pokud nezachraňuju život spoluhráči dobře umístěnou safetkou / fogem nebo pokud nezdrhám, tak spamuju dispell. Má cizí tým devo a háže ho na nějaký char? Tak těch dispellů dám víc po sobě. A co? Gemů je dost! Osobně zaměřuju dříve chary s linkou (byť takový sniper s linkou mi může být ukradený, když tam pobíhá wizna na sacri), ale není nutnost. Účinek dispellu na stalkera s linkou/linkera je nulový, na priesta malý, na barda/devo/creatora/snipera/SinXe slušný, na barda s linkou/champa/SinXe s linkou velký a na jakékoli WS naprosto devastující. WS jako takové je speciální případ - ten char je mimo kování dost useless, cart boost se dispellem stejně neruší, takže pokud ho nehraje schopný člověk s velice kvalitním equipem, není důvod mu věnovat zvláštní pozornost. Koho dispellovat určuje počet charů, jejich pozice a samozřejmě efekt dispellu, který to na ně bude mít. S profou se ale dá dál velice kvalitně používat magnet a safetka jako útočný skill, může odhalovat SinXe (díky EC se jich ani nemusí bát) pomocí HD, …

Priest/HP

- někdo jde pomalu? Ano, má mít authoritative badge, ale to není důvod mu to AGI nedát. Někdo háže /hlp? Bless (a případně doplnit agi). Pamatujte, že bless je ultimátní buf pro drtivou většinu charů! Vždyť dává +10 str, int a dex! To je 30 statů! Mimochodem v respawn roomu je povinností priesta boostovat, ale ne jen tam! Když je jen trochu času, tak se boostí ne až padnou boosty, ale tak, aby boosty nikomu nepadly kvůli času a když padnou pod dispellem, aby daný char byl bez nich nejkratší dobu! Vezmu klíčové chary do přátel a prostě boostím. Klidně 3x do minuty. Zbytek méně často. Co jiného chcete s HP dělat? Rejpat se v nose? Jednou máte support char, tak supportěte. Někdo teče? Ano, healování na BG je podřadná činnost, ale když zabrání soupeři mít další frag, jen do toho (zpravidla u low vit charů, kterým poty nedávají tak moc HP). Ale co by mělo každé HP ovládat - STATUS RECOVERY. Po blessu (na větších BG na prvním místě) snad nejpoužívanější skill, pokud je na BG gypsy a statusující sniper. Když stojím s wiznou ve stunu, vedle mě betr, co jen postává a vím, že ke mě jde SinX. Klikám pod sebe safetku a doufám, že dostanu status a asi nepřekvapí, že mé přání vyslyšeno nebylo. Ten skill je velice podceňovaný a přitom jsou to právě ty chary, které ho potřebují, které mohou souboje rozhodnou ve vlastní prospěch. Pneuma vs safetka. Ano, soupeř může mít hafo creatorů a je vhodné tudíž mít naházené pneumy, ale prosím, nechte někde prostor i na občasnou safetku pro wiznu, která na rozdíl od vás má přehled o SinXech v blízkém okolí a má větší respekt ze sonicu než grimu!

Champion (monk)

- jsem champ a ne priest a proto nebudu boostit? V tom případě jsem useless a nemám v týmových hrách co dělat. GTFO! Champion by mít obrovskou (ne-li) největší spotřebu speed potionů. Na větších GW/BG spíš sleduje vlastní kemp, dává pneumy a čeká na soupeře až je dost blízko. Na Rebornu běží se speed potem do cizího kempu. Je-li chycen v hit-locku od SG, snapuje z5, aby neumřel zbytečně. Jinak se snaží zabít ty, co mu můžou ublížit a nejvíce samozřejmě klíčové chary (které se liší podle složení - mám wiznu, soupeř má jednoho profa? OK, to je můj primární cíl. Nikdo nemá profa, oni mají wize i bragi. Jednoho z nich zaměřím). Nebojte se pneum, boostů! Ten champ je nemá na okrasu! Mimochodem decrease je na non-acolyte classy taky dobré svinstvo. Čím vyšší lvl tím lépe. Zvlášť pomalý SinX to ocení, když nemůže nikoho dohonit.

Creator

- ano, bomby jsou skoro zadarmo, ale na jejich házení je potřeba držet se ve stringách. Možná tak 2 creatoři na BG hráli slušně. Zbytek je trash, co běží dopředu, vběhne do SG, chytne asuru a jakmile obživne, jde znovu na smrt. Ten clown si skoro sedře prsty, aby hrál zároveň třeba i 3 písničky a jeho práci tak znehodnocujete! To je asi největší chyba, co jsem zaregistroval. Dál - nebombím zbytečně do pneumy (když vidím, že ten char v ní nemá touhu vylézt), bombím high vit chary. Když má soupeř trash champy, stačí vyběhnout kus dopředu a vybombit cizí bragi/sacri/profu. Ti zpravidla mají dost vit. A pak samozřejmě SinX s katarem. Tohle snad není takový problém, ale co je krizové - PROTEKCE! Jsou levné a i když nemám FCP, tak aspoň to co mám rozhazuju! Primárně armor (kdyby se přemnožili stalkeři tak i štít), clownovi a SinXovi zbraň. Mimochodem - pokud někdo má jen jednotlivé protekce, tak je zpravidla zbytečnost dávat champovi/wizně protekt na zbraň - mají rodky/macy, které jsou samy od sebe nerozbitné. WS zas mívají často zippera ve zbrani a ten jim stejný efekt poskytuje taky. Vyjadřovat se zdlouhavě k SPP snad ani nemusím. Teče kemp nějak plošně? Od wizny, snipera, grimujícího SinXe, matk stalkera? Tak musí aspoň jeden crea přejít na SPP. A i když to není extra vážné, paladin vám bude vděčný i tak.

Linker

- asi se to nezdá, ale i tento char může ublížit (jinak než nafeedit soupeře). Linka má smysl na SinXe, stalkera, linkera a clowna (+ WS). Žádná wizna nebude za současné situace nosit crystal fragmenty, takže nepotřebuje linku. Zbytečně ji budou (nejen) profové zaměřovat, protože je kvůli lince zvýrazněná. Opravdu k vám vděčnost cítit nebude - byť to nemyslíte nijak špatně. Dál - kdyby měl linker k sobě druhého, tak jsou ultimátní kombo. Má-li soupeř wiznu, kaite > kaupe. Jinak pochopitelně naopak. Když není druhá linka, můžu na sebe aspoň poutat pozornost - nepozorných nebo hloupých profů, champů.

SinX

- tento char mi nepřísluší moc komentovat, ale aspoň tolik - ne všichni mají status šípy, když grimují = FAIL! Když mám linku a boosty, tak se ani neukazuju, když je na screenu cizí prof! Sonic dává sice opravdu velký dmg, ale je na rozdíl od ostatních silných skillů redukován def, takže sonicujte jen to, co zabijete! Když přijde SinX k paladinovi, profovi (kterej mu dá okamžitě dispell) a nebo vit champovi (který ho hned skočí), tak působí spíš komicky než hrůzostrašně. A SinX pronásledující svou kořist, který nepoužívá speed poty je poloviční (pomunu-li fakt, že je to lama). EDP jsou dost levná záležitost a přitom jsem těch soniců bez EDP dostal fakt hodně. Ano, můžu chytit stun, ale na to je relativně malá šance. A pokud jde o zabití kohokoli sonicem bez EDP - to zkoušejte na chary co vyšly z novice zóny, ne na chary na BG.

Stalker

- lenost creatorů nezná mezí, což zatím stalkera činí velice otravným charem. Svlečený char = nepoužitelný char a jednoduchý frag. A matk stalker je proti týmu bez SPP crea taky vcelku dobrá volba. Jen je třeba myslet na to, že Mind break fakt nedostanete, takže ten dmg nebude až tak velký, ale low vit chary to zastavit může (zvlášť když chytnou na krátkou chvíli stun).

ostatní

WS a nezmíněné chary - switch na jiný char, expení jiného charu LK - počkat na CTF/TI/SC …

Co dělat, když...?

Co dělat, když mi umře v souboji clown? Chvíli před tím, než padne efekt stringů utíkat co mi nohy stačí k vlastnímu respawnu, kde se sejde celý tým. Co dělat, když mi umře půlka týmu? Opět zdrhat směrem k respawnu. Co dělat, když mě fraguje soupeř spoluhráče na respawnu? Vrátit se zpět s dostatečným počtem lidí a zfragovat je. Co dělat, když mě fraguje soupeřův tým spoluhráče na respawnu? Roztahat je, co to jde - moc lepších možností není. Lidi jsou v principu blbí, takže to půjde snáz, než by někteří pesimisti čekali. Co dělat, když mi dojdou poty (nebo žádné nemám)? Držet se v uctivé vzdálenosti od soupeře, nefeedit a doufat, že si toho spoluhráči nevšimnou a nebudou mi nadávat. Co dělat, když se nemůžu dostat na vlastní kemp? Zdupat vlastní tým, ať to nějak řeší, protože BG jsou týmová hra a jako jednotlivec nejsem všemocný.

Co dělat, když mě pronásleduje agresivní assassin? Zfragovat ho na 2 heavens drivy. V případě priesta na ruwach, pokud si nejste jisti vlastním classem, pořiďte si svitky. Co dělat, když mě pronásleduje cizí champ? Hidnout mu asuru, kterou mi bezpochyby dá a smát se mu, jaká je lama. Co dělat, když nemám bless? Pobíhat okolo, řvát na mumblu/TS, spamovat priesty a champy, dávat /hlp. Co dělat, když je soupeř bez profesora? Snažit se urvat co nejvíce fragů pro sebe, protože jak přijde Elleshar, už jich moc nezbude.

autor: Elleshar